Geluiddemping auto

Zwaar schuim met oppervlak-laminering  (SH0081)             Zeer efficiënt, akoestisch, zwaar high-endfolie (SH0131)

                   

 

 

Gladde absorptieplaten van zwaar schuim (SH0071)         

             

 

 

Geluiddemping auto

Een zeer bekend probleem bij machines, voertuigen en boten is het dreunen van de grote metaalplaatconstructies. Vooral in autocarrosserieën zijn vaak grote platen verwerkt, zoals  bodemstukken, portieren, dak etc. Deze kunnen sterk  gaan meetrillen en veroorzaken zo een onaangenaam dreungeluid.

Om deze vibraties te elimineren moeten de plaatconstructies versterkt worden. Omdat het meestal niet mogelijk is om extra ondersteunende constructies aan te brengen, blijft alleen de mogelijkheid van het dikker maken van het materiaal zelf over.

Hiervoor kan zwaar akoestisch folie gebruikt worden dat direct op de betreffende plaat gekleefd wordt. Zwaar folie of ook anti-dreunmatten (geluid reducerende matten) hebben een meer dan gemiddeld eigen- en oppervlakgewicht, waardoor ze uitstekende geluiddempende en geluidsisolerende eigenschappen bezitten.

De geluiddempingsgraad volgens DIN EN ISO 6721-3 wordt door de verliesfactor "tan δ“  beschreven. Hoe hoger deze verliesfactor, des te korter de uitsterftijd (dempingstijd) van het materiaal. Hoe korter de uitsterftijd, hoe lager de geluidsafgifte aan de omgeving.  

Staalplaat heeft bijv. een "tan δ“ van 0,0015. Het zwaar akoestisch folie van aixFOAM daarentegen heeft een "tan δ“  van 0,080.

Dit heeft tot gevolg dat de uitsterftijd van het zware folie  in combinatie met het plaatstaal ca. 50 keer lager is dan de uitsterftijd van gewoon plaatstaal zonder zwaar folie.

Vaak wordt voor de bodemdelen een combinatie van zwaar akoestisch folie en zwaar akoestisch schuim gebruikt. Door deze combinatie wordt zowel het contactgeluid als het luchtgeluid gedempt.

Zwaar schuim wordt door carrosseriebouwers vaak onder het tapijt gebruikt. Zwaar schuim is heel gemakkelijk te verwerken en past zich eenvoudig aan. Deze eigenschappen maken het materiaal uitstekend geschikt voor tapijtvloeren omdat bodemonderdelen door de stabiliteit het meest gestructureerd zijn. Op deze manier kan met behulp van zwaar schuim in meerdere lagen, een egale onderlaag voor het tapijt gecreëerd worden. Er dient echter wel opgelet te worden dat niet te veel extra materiaal aangebracht wordt, omdat bij de moderne, vorm geperste vloerbedekkingen de pasvorm niet variabel is. Bij oudere voertuigen bestaat de vloerbekleding vaak uit meerdere delen, dus dan is er bij de verwerking wat meer speelruimte.

Voor demping van de motor en de koppeling adviseren wij in verband met eventueel vrijkomende vloeistoffen zwaar schuim met een metalen oppervlak-laminering. Dat is een dun folie dat het geluid in de absorbers laat doodringen en de absorbers tegelijkertijd beschermt tegen olie en koelwater. De absorbtieplaten kunnen naadloos naast elkaar geplaatst worden. Eventueel kunnen de verbindingsnaden met aluminiumtape beplakt worden. Op deze manier kunnen nog grotere oppervlakken bekleed worden.

De verwerking van geluidsisolerende matten bij de motor wordt alleen voor de motorkap geadviseerd. Dit zorgt al voor een voldoende effect.

Alle producten voldoen aan de brandklasse FMVSS302, de standaardklasse in de voertuigbouw, maar toch dient erop gelet te worden dat er voldoende afstand is tot de motor.

Geluidsisolerende platen mogen absoluut niet gebruikt worden bij de uitlaat of uitlaatpijpen.