Scheepsbouw en geluidsisolatie

Scheepsbouw en geluidsisolatie

Voor de geluiddemping in de scheepsbouw adviseren wij de volgende producten. Houd er rekening mee dat omwille van de lage frequenties de geluidsisolerende producten in combinatie met een bekleding van zwaar akoestisch folie van aixFOAM gebruikt moeten worden.

 

Zwaar schuim met oppervlak-laminering  (SH0081)                  Zeer efficiënte akoestisch, zwaar high-endfolie (SH0131)

                        

 

 

Gladde absorptieplaten van zwaar schuim (SH0071)         

              

 

 

Zeer robuust, akoestisch schuimstof met kunstlederen oppervlak  (SH014)

    

 

 

Geluiddemping is een zeer belangrijk onderwerp in de scheepsbouw.

Door beweging of door verbrandingsprocessen tot trilling gebrachte delen van de motor
zorgen voor motorlawaai. Dit motorgeluid komt vooral voor als contactgeluid. De luchtmoleculen worden door de motordelen tot trillen gebracht die zich vervolgens als drukgolven in de ruimte verspreiden. De luchtgeluidsgolf stoot ergens in de ruimte tegen iets aan, de vloer, het plafond of wanden en wordt daar gereflecteerd en geabsorbeerd. Dit is natuurlijk afhankelijk van de toestand van het desbetreffend oppervlak.

Het doorgeven van het luchtgeluid is vooral beperkt tot middelhoge en hoge frequenties, maar het door de motor geproduceerde geluid is zeer divers. Dit geluid kan namenlijk een bereik hebben van minder dan 16 hertz (infrageluid) tot ruim boven de 10 kilohertz.

Vooral in de scheepsbouw wordt geluiddemping steeds belangrijker.

Het luchtgeluid omvat zowel de aanzuiggeluiden als de geluiden van randapparatuur op cilinderkopomkasting, de afzuiginstallatie, de aandrijving- en de verbrandingsgeluiden.

Met een zogenaamde primaire geluidsreductie kunnen zelfs de luidste motoren heel gemakkelijk een stuk stiller worden. De reductie in de buurt van de afzuiginstallatie en de cilinderkop kan al snel ruim 6 decibel bedragen.

De machinekamer moet dan ook zo veel mogelijk met geluiddempende elementen bekleed worden, omdat hiermee reflecties voorkomen worden. Om dit te realiseren moeten alle oppervlakken die geluid kunnen reflecteren bekleed worden met geluidsabsorberend materiaal. Er kan in principe van uitgegaan worden dat de absorptie groter is wanneer de platen dikker zijn en dat platen van verschillende materialen beter geluid absorberen dan platen die slechtst uit één materiaal bestaan. De meest doeltreffende, geluiddempende matten voor de scheepsbouw zijn membraanabsorbers.

Bij deze absorbers wordt een sterk geluidsabsorberende kern bekleed met een flinterdunne membraanfilm. Dit noemt men ook “lamineren”. Deze flinterdunne film vormt aan het oppervlak het zogenaamde, akoestische membraan.

aixFOAM gebruikt hierbij het product SH0081, een speciale, slijtvaste folie uit de vliegtuigbouw. Zeer temperatuurbestendig, sterk warmte reflecterend, bestand tegen vele soorten olie, vloeistoffen en bepaalde zuren, zeer scheurvast bij een minimale materiaaldikte en zeer duurzaam. Dit zijn slechts een paar argumenten voor het gebruik van dit speciale folie.   

Een natuurkundig proces zorgt ervoor dat het membraan door voorkomende geluidsgolven gaat trillen. Dit leidt dan weer tot een tegen-trileffect.

Door deze tegentrillingen en de bijzondere absorptiekenmerken van de kern kunnen onze geluidsisolerende maten uitzonderlijke waardes realiseren, vooral in het diepfrequente bereik.

De geluidsisolerende producten van aixFOAM zijn speciaal ontworpen voor toepassingen in de scheeps- en jachtbouw. Dankzij onze jarenlange ervaring (sinds 1958) op het gebied van geluiddemping en geluidsisolatie zijn wij in staat ook de meest veeleisende motorsystemen te voorzien van een zeer efficiënte geluidsisolatie.

Vooral voor de diepe frequentie adviseren wij om de producten te gebruiken in combinatie met een laminering van zwaar, akoestisch folie. Vertrouw op onze experts. Wij zorgen voor een stille en geruisloze  scheepsomgeving.